הילדים השקופים

לאחרונה שמעתי את המושג הזה בהקשר של ילדים עם עיכוב התפתחותי ומאוד התחברתי לזה.
למה? יעל שלי מוגדרת עם עיכוב התפתחותי קל- בעיקר שפתי ומוטורי ובעצם אין לה לקות ספציפית ולרוב הילדים שנמצאים במצב כזה אין בעצם זכויות כמו ילדים המאובחנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית או אוטיזם.
יעל שובצה בגן שמוגדר על פי העירייה כגן חינוך מיוחד אבל אם נשווה בין הגן של עידו (גן של מוגבלות שכלית התפתחותית=מש"ה ) ואפילו לגני עירייה רגילים לבין הגן של יעל אני רואה כמה הבדלים משמעותיים שגורמים לנו ההורים להבין עד כמה הילדים שלנו שקופים :

  1. קייטנה- בגני מש"ה ואוטיזם יש קייטנה ברוב החופשים (סוכות, חנוכה, שבוע לפני פסח) ובגני עיכוב התפתחותי- קייטנה על פי זמנים שנקבעים ע"י העירייה ורק לילדים שרשומים לצהרון הגן. האם אלו לא ילדים שצריכים רצף לימודי בגלל הטיפולים הפרא רפואיים?
  2. סיום שנת הלימודים- ילדי החינוך המיוחד מסיימים את הגן ב15.8 כך שיש רק שבועיים חופש (מסגרת קבועה מאוד חשובה לילדי החינוך המיוחד) ואילו גני העיכוב ההתפתחותי עד 31.7.
  3. ביטוח לאומי- ילדי העיכוב התפתחותי לא זכאים לגמלת ילד נכה- למה? כי אם הולכים לפי שיטת הנקודות של ביטוח לאומי אז בעקרון הם כמו כל הילדים – האמנם? (אני לא מכלילה כי ישנם ילדים עם עיכוב התפתחותי שכן מקבלים גמלה אבל לא על בסיס העיכוב ההתפתחותי אלא על מכלול בעיות בעיקר רפואיות).
  4. אם אני אתחבר לסעיף 3, על אי קבלת גמלת נכות, ילדי העיכוב ההתפתחותי מקבלים טיפולים פרא רפואיים דרך הגן אך לעיתים טיפולים אלו לא מספיקים והילדים צריכים תגבור של טיפולים מחוץ למסגרת הגן והעול הכלכלי למימון נופל על גבי ההורים ללא עזרה מהמדינה.
    עיכוב התפתחותי זה משהו באוויר- האם ילדי העיכוב ההתפתחותי ישיגו את היעדים ויגיעו לשילוב בסביבה הרגילה? לא ניתן לדעת לגבי כולם אבל אני מאמינה ביעל וביכולות ובחוזקות שלה !
השארת תגובה